Kilka prostych zasada, aby zdjęcia były lepsze.
Cz1 – plany filmowe
Dziś słów kilka o planach filmowych, w uproszczeniu to kadr i umiejscowienie w nim człowieka. Inaczej, sposób kadrowania i opowiadania zdjęciami historii. Wszystkie oglądane przez was filmy w telewizji przestrzegają tych samych zasad kadrowania i stykacie się z nimi na co dzień. Świadomość ta udoskonali was sposób pokazywania historii, zdjęcia zaczną nagle wyraźniej do was mówić ...
Ciekawe jest również oglądanie filmów i ćwiczenia w rozpoznawaniu planów.
Przypominam o nich, aby świadomie podpierać się nimi... np. fotografując własne dziecko, jedzące loda.... kiedy w decydującym momencie zrywamy się z miejsca....., nieświadomie rozdeptując dekiel od obiektywu ( 69,99 zł) , ....naciskamy spust migawki w momencie kiedy pierwsza soczysta jagodowa kropla sosu pędząc nieubłaganie rozbryzguje się na niedzielnej koszulce. Nie zapomnijcie o przemyśleniu czy plan amerykański czy susem zbliżenie tratujące pociechę razem w wózkiem...fotografia to pasja... nie dajcie się zmylić!
Pierwszy z nich to plan ( dla nas kadr, będe go tak dalej nazywał dla bardziej fotograficznego kontekstu. )
Kadr TOTALNY-Daleki
Przedstawia on ogólnie miejsce które chcemy pokazać, człowiek na zdjęciu jest niewielki lub niewidoczny, jako wstęp pokazujemy ogólna wizytówkę przestrzeni którą chcemy pokazać np. Panorama miasta, czy łąki.
Kadr OGÓLNY
Widzimy całe otoczenie dziejącej się akcji, widzimy ludzi, budynki, możemy domyślić się co tam robią. np. Spacerujący ludzi w rynku
Kadr PEŁNY
W takim kadrze widzimy całe sylwetki ludzkie, możemy rozpoznać relacje między ludźmi, np. grupa osób stojąca na przystanku rozmawiająca ze sobą.
Kadr AMERYKAŃSKI
Wycinek kadru pełnego obejmujący ludzi od kolan w górę, (tutaj informacja dla nas ze obcięcie nóg wcale nie niszczy zdjęcia a zmienia jego sposób wyrazu, powoli coraz bardziej koncentrujemy się na człowieku)
Kadr ŚREDNI
kolejne zbliżenie do człowieka -kadrujemy od pasa w górę.
Kadr BLISKI
pokazuje popiersie – od ramion w górę – pokazując osobę która dominuje wobec tła.
Kadr zwany ZBLIŻENIEM
twarz lub obiekt zajmuje całą przestrzeń kadru – dla nas to portret
Kadr zwany DETALEM
jest to maksymalne zbliżenie na daną rzecz aby dokładnie pokazać coś co jest istotne np. zbliżenie na muszelce leżącej na dłoni dziecka.
Bawcie sie tymi zasadami i opowiadajcie historie.
Tutaj znajdziecie przykłady naszych zdjęć.
Prezentujemy fotografie z zakresu sesji studyjnych, plenerowych, zdjęcia potraw i wiele wiele innych.
Zdjęcia wykonał Pajot fotograf Wrocław.
www.pajot.pl | dla Ciebie | dla firm | o nas | studio | partnerzy | kontakt | profesjonalny fotograf Wrocław